Metoda BARS

BARS (Behaviorally Anchored Rating Scale) patří mezi metody hodnocení pracovníků. Každé hodnocení by mělo splňovat základní podmínku - posuzování výkonnosti a způsobilosti zaměstnance se musí účastnit bezprostřední nadřízený a hodnocený. K procesu je možné přizvat i externího experta, podřízeného či další nadřízené.

Metoda BARS se využívá k identifikaci a definici jednotlivých úkolů. Cílem není měření efektu vykonávané práce, ale hodnocení přístupu k práci, dodržování určitého postupu při práci a pracovního chování. Metoda je založena na předpokladu, že žádoucí pracovní chování zaměstnance je předstupněm efektivního pracovního výkonu.

Je nutné, aby hodnocení zaměstnanců bylo orientováno do budoucnosti. Metoda BARS by měla přispívat k idealizaci schopností zaměstnance a potřeb společnosti. 

Mezi výhody metody patří zaměření na pracovní chování zaměstnanců, nevyžaduje tedy složitou formulaci kritérií výkonu. Pozitivem je i zpětná vazba. Výsledky zároveň poukazují na možnosti zlepšení a naznačují potenciální rozvoj pracovníka. Kladem je i srozumitelnost a jednoduché používání.

Nevýhodou je časová náročnost v přípravné fázi, případné náklady na externí firmu. Ohrožením jsou vysoké nároky na hodnotitele. Typickými chybami mohou být přílišná přísnost či shovívavost nebo subjektivní přístup. 

An unhandled error has occurred. Reload 🗙