plusPortal je rozšířen o modul Mzdy

25.04.2019

thumbnail

Mzdy je možné zpracovat i na webu...

Mzdy je možné zpracovat i na webu v prostředí, jaké využíváme denně v jiných oblastech, např. při správě svých financí v bankách, při nákupech na internetu nebo komunikaci na sociálních sítích.

V současné době je na tuzemském trhu řada programů pro zpracování mezd, které se podobají jeden druhému. Povětšinou se jedná o klasické databázové aplikace doplněné webovým portálem, které vznikaly postupnou evolucí systémů z počátku století.

Studie provedené výrobci mzdových programů ukazují, že velká většina společností a státních institucí používá mzdový systém, který je starší více než 10 let. Toto šetření nezahrnuje jen samotné programy, ale také používané postupy zpracovaní plynoucí ze zastaralé softwarové platformy a zahrnující vyšší podíl ruční práce i využívání excelovských pomůcek. Přitom zaměstnanci, kteří jsou nuceni takové systémy používat, se ve svém běžném životě potkávají již s novými technologiemi, které využívají v tabletech či mobilech a uvědomují si rozpor mezi tím, co mají k dispozici v práci a tím co mohou používat jinde.

Je zřejmé, že na trhu se vytvořily podmínky pro příchod nové generace mzdových programů, což se potvrzuje tím, že stále více společností, které se rozhodly zastaralý mzdový systém změnit, hledají náhradu, která by splňovala jiná očekávání než doposud nabízená řešení.

Rozhodli jsme se zmapovat tyto nové požadavky a na základě výsledku navrhnout a vyrobit mzdový program, který by zohledňoval nové trendy a uspokojoval nové požadavky.

Co se týče spolehlivosti a rozsahu funkcí mzdových programů, není posun v poptávce tak velký – rozsah potřebných funkcí je dán převážně legislativou a odpovídá více či méně tomu, co uměly starší systémy. Nové vlastnosti se však očekávají ve způsobech používání těchto funkcí – ideálem je samoobslužný systém pro zpracování mezd se zapojením webového prostředí a mobilních telefonů, u kterého si lze zvolit různé varianty provozu (cloud/klasická licence). V kostce řečeno by nový systém měl vypadat asi takto:

Určení zaměstnanci připraví na základě výzvy systému co je třeba, systém to zkontroluje, spustí samotné zpracování mezd a s pomocí moderních prostředků nasdílí výsledky adresátům, kteří si je mohou „stáhnout" nebo převzít.


Bylo nám jasné, že ke splnění takového cíle je třeba, aby mzdový systém byl umístěn celý na webu. Nestačí jen kombinace staršího mzdového programu se samoobslužným portálem. Plně webové řešení poskytuje možnost volby různých modelů provozu (Cloud/Licence), umožňuje zapojit více zaměstnanců do různých částí procesu zpracování mezd, dává uživatelům časovou flexibilitu – v případě potřeby je možno pracovat z domu a také lépe umožňuje využívat zaměstnance rozmístěné v různých pobočkách.

Vycházeje z premisy, že s novým systémem může pracovat nejen úzký okruh specialistů mzdové účtárny, ale prakticky kterýkoliv zaměstnanec, musí splňovat i další kritéria:

  • Musí být velmi intuitivní, zejména funkce určené pro nejširší okruh zaměstnanců (např. vyplnění prohlášení k dani) musí připomínat práci s běžným internetem a připomínat např. nákup v e-shopu. Důležité jsou nulové nebo nízké nároky na zaškolení a snadné zapojení nového zaměstnance
  • Musí být responzivní – je třeba počítat s tím, že každý zaměstnanec může být vybaven jiným zařízením, někdo bude chtít s programem pracovat v kanceláři na svém počítači, někdo si do něj odskočí doma na tabletu a někdo může vyřídit naléhavou výzvu na mobilu.
  • Musí být vysoce zabezpečený – jednak samotné uložení dat a přístup k nim, jednak přenosové cesty. V této oblasti se naštěstí můžeme spolehnout na dostupnou infrastrukturu třetích stran, využívanou a denně prověřovanou obecně i v jiných odvětvích (např. v programech pro správu bankovních účtů).
  • Musí být snadno přizpůsobitelný pro různé role uživatelů – každému lze nastavit přístup pouze k tomu, co potřebuje pro svou práci a nezatěžovat je tím, co se jich netýká
  • Musí být schopen koordinovat práci více zaměstnanců na společném úkolu s pomocí interní podpůrné komunikace mezi zaměstnanci, která není založena jen na mailech (workflow)
  • Musí být schopen řízeně sdílet elektronické výstupy namísto papírových sestav (a tisk využívat jako podpůrnou rezervní metodu)
  • Musí být propojitelný s jinými systémy
  • Musí být otevřen dalšímu rozvoji a připraven na příchod dalších stupňů automatizace a technologických inovací – zavedení e-neschopenek, rozšíření elektronických identifikačních průkazů, modernizaci rozhraní strání správy